Zuid Afrika 2024

17 januari 2024 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

17-01-2024: we zijn om 5u alweer in het park en het is 25 graden. Gelukkig was de  airco deze keer stukken beter. Ik werd pas om 3u wakker om naar het toilet te gaan, dus een aantal uurtjes goed geslapen. Gelukkig was er vannacht geen geen loadshedding, want dan valt alles met elektra uit. Wij zijn dit inmiddels gewend en hebben altijd van die handige lampjes bij, die je op je hoofd kunt doen. We zijn de poort goed en wel uit, als we een hele familie hyena’s op de weg zien liggen, allemaal kleintjes erbij. Die zijn nog zo fluffy, net knuffelbeesten! De jonkies zijn met elkaar aan het stoeien en spelen, zo leuk om te zien; we blijven wel een half uur kijken. Helemaal ongestoord, geen auto komt voorbij! Eventjes verder lopen de zebra’s voor de auto uit. Het valt ons op dat de dieren erg relaxed zijn en helemaal niet van ons schrikken. In tegenstelling, een jonge hyena komt naar de auto en gaat me ongegeneerd aan zitten kijken! De filmpjes volgen zo snel we goede wifi hebben. Bij de rivier zien we een hele kudde buffalo’s oversteken. Intussen wordt het langzaam donker, steeds meer wolken en we hebben af en toe wat drizzle regen, het blijft echter 25 graden.
Sightings verder vandaag: zebra’s, diverse grote roofvogels, aasgieren, millipeds (duizendpoten), baboons en weer heel veel olifanten. We komen onderweg een hele kudde buffalo’s tegen zodat we moeten wachten totdat ze voorbij zijn. We stoppen rond 08.15u voor koffie bij een soort picknickplaats en pakken daar als ontbijt een ‘roosterkoek’ bij, dat is een soort tosti, gemaakt van een klein stokbroodje. We gaan onder de grote lapa zitten en zien daar bovenop een aantal vervet monkeys. Terwijl Jules een hap neemt van de ene helft van zijn broodje, schiet er met een mega snelheid zo’n monkey voorbij en die gapt de andere helft haha! Even later zie ik een hyena komen aanlopen en die wandelt op zijn gemak tussen de tafels door!!! Het wordt vandaag niet warmer dan 29 graden en door de regen voelt het drukkend. We stoppen rond 11u bij Lower Sabie voor nog een bakkie. Inmiddels begint het te onweren en zien we bliksem, even later breekt er een hevige stortbui los, dat betekent dus schuilen. Omdat we hier redelijk hoog zitten, met goed zicht op de rivier, zien we een hele kudde olifanten aankomen, zij hebben geen last van de regen en grazen op hun gemak. Daarna gaan ze de rivier in om te badderen. Er liggen ook een aantal hippo’s, die maken een soort knorrend geluid. Als we weer vertrekken en verderop de brug over de rivier nemen, zien we onder op de zandbank 2 grote krokodillen liggen. Na de regen zie je alle vogels een plekje in de bomen zoeken om hun veren te drogen in de zon, met een pootje strekken ze dan een hele vleugel uit en blijven zo even zitten, Afrikaanse föhn! Als het zo geregend heeft, leeft de natuur ineens op, vogels drinken in de waterplasjes op de weg en klein kruipsel verschijnt ineens boven de bodem. Op een gegeven moment zien we dat de auto die onze kant opkomt, een baby impala aanrijdt, die stak zo snel over dat hij hem niet meer kon ontwijken. Hij rijdt echter wel door… We gaan er naast staan en zien dat het nog leeft, maar die maakt het niet lang meer, sneu. Iets met ‘circle of life’… verderop staat een grote aasgier midden op de weg, dus weer even wachten. En het is ongelofelijk, maar dan heb je van die eikelchauffeurs die gas geven en doorrijden waardoor de aasgier moet wijken. We zien een grote schildpad rustig de weg oversteken en een paar kilometer verder een baby schildpadje, bijna gemist! Als we voor de lunch in het volgende camp aankomen, krijgen we te horen dat we niets meer kunnen bestellen omdat de loadshedding over 10 minuten begint. Gelukkig hebben ze hier ook een counter met kant en klare broodjes etc., dus we laten snel nog 2 quiches warm maken, drinken bestellen kan altijd, dus dat is geen probleem. Nadat we dit verorbert hebben gaan we weer op pad. Dan worden we 2x verrast door een detour, en niet zo’n beetje, over een heel stuk is de weg volledig weggezakt, zie foto. Gelukkig kunnen we door een nood dirtroad er omheen. In zo’n kale boom zien we twee grote fish eagles, die zitten gewoon voor ons te poseren! Onderweg nog een haasje, en op het eind zien we, helaas op wat afstand, twee cheetahs. Hopelijk hebben we morgen meer geluk! We rijden tegen 17.30u het park uit, dit is ook echt sluitingstijd en gaan naar Tambarina guesthouse, een paar kilometer vanaf de gate. Hier aangekomen treffen we een welkomstcadeautje op bed aan, een zakje met droe worst en billtong met ‘welcome back’, wat lief. Hannes, de gastheer, is er nog niet, die zien we morgen. Jules heeft inmiddels de afrekening binnen van de huurauto in Kaapstad, blijkt dat we toch nog zo’n 750 km gereden hebben daar! We sluiten de dag af met een heerlijk diner bij Tambarina, daar is ook een Mozambiquaans restaurant, fingerlicking;-)

1. Linda:
    17 januari 2024
    Ongelooflijk wat een dieren allemaal.
  2. Nick lot Benthe Finn:
    18 januari 2024