Zuid Afrika 2024

20 januari 2024 - Komatiepoort, Zuid-Afrika

20-01-2024: Vanochtend werden we om 04.30u opgehaald door Hannes met zijn jeep. We rijden vervolgens naar Ngwenya lodge, alwaar we 2 andere koppels ophalen, dat zijn echte birdlovers. Nou dat hebben we geweten; we moeten voor elk vogeltje stoppen, ze maken foto’s en dan komen het boek en de app erbij en begint de discussie. Had hij nou een geel of wit streepje, was het wel of geen kuifje, en ga zo maar door! Ik hou echt wel van de natuur en dieren, maar deze fascinatie voor vogeltjes mis ik totaal! Gelukkig komen we al snel leeuwen tegen. Een vrouwtje ligt op een boom en 3 cubs spelen er omheen. Aan de andere kant van de weg strijken een vrouwtje en mannetje neer, nou ja, -tje: wat zijn ze toch groot en die poten! Ze liggen recht naast mij op de grond en gaan flink aan de slag om nieuwe leeuwtjes te maken, niet 1x, maar 2x, filmpje volgt zsm! Wat een geweldige sighting! We zien verschillende hyena’s en een paar jackalls. Helaas geen rhino’s. Als je beseft dat in het hele Krugerpark, net zo groot als Nederland, er nog geen 2000 meer zijn, dan is de kans klein dat je er nog eentje tegenkomt. Het weghalen van de border tussen het noordelijke gedeelte van het Kruger en Mozambique is hieraan debet. In Mozambique zitten veel Chinese criminele syndicaten en die betalen goud geld voor hoorns, erg jammer. Nu worden de rhino’s preventief dehorned! We vernemen dat er niet te ver weg een luipaard in een boom ligt, dus we gaan op zoek en inderdaad, even later treffen we hem lui hangend in de boom aan, wat een schitterend beest. Hannes doet echt zijn best om iedereen van alles te laten zien, zelfs over bloemetjes, eetbare besjes en kruiden kan hij veel vertellen en het ook laten zien. We komen nog een witte giraffe tegen! Veel roofvogels, buffalo’s, paar olifanten en verschillende krokodillen, van klein tot groot. We zien op de weg een, waarschijnlijk dood, steenbokkie liggen; Hannes sleept hem in de berm, weer eten voor andere dieren! Ik zie bij een struik nog net een grote rock monitor wegkruipen en onderweg komen we ook verschillende schildpadden tegen. Heel grappig om te zien is de dung beetle, een mestkever die van de olifantenpoep ballen maakt en deze razendsnel met zijn achterpoten kan verplaatsen! Kortom, weer een fantastische game drive. We brengen de gasten terug naar hun lodge en gaan nog even met Hannes naar Tambarina om wat foto’s te maken van de guesthouse, het restaurant en Hannes met zijn Jeep; kunnen wij het weer promoten in Nederland! Terug in het hotel snel de zwemkleding aan want het is intussen weer heel warm. Rondje zwembad, opdrogen in de zon en dan naar de spa voor een heerlijke massage. Totaal relaxed komen we terug en drinken een lekker glaasje koude witte wijn en nemen de foto’s en filmpjes door, zo gaaf! Voor het diner gaan we nog een laatste keer naar Tambarina: Jules neemt gemarineerde ribbetjes en ik neem een Mozambiquaanse curry met garnalen, super lekker! Glaasje Protea sauvignon blanc, of 2-3…. En vervolgens geheel voldaan ons bedje in. Morgen laatste dag in hotel dus lekker relaxen.

1. Linda:
    20 januari 2024
    Gaaf allemaal, en ik leer er weer nieuwe begrippen bij, game drive, en dehorned.
  2. Nick lot Benthe Finn:
    Beste vogel liefhebbers, haha
    Weer een mooie dag beleefd met gave foto’s.
    Benthe roept weer ik wil daar ook heen 😆

Gr nlbf
  3. Hannie:
    Mooie foto’s!
  4. Anneke:
    21 januari 2024
    Weer een mooie dag en een vakantie vol nieuwe belevenissen. Nog lekker een dagje genieten.

Jouw reactie