Zuid Afrika 2024

19 januari 2024 - Komatiepoort, Zuid-Afrika

19-01-2024: Vandaag is dag 5 in het Krugerpark. Vanochtend de koffers weer in de auto gelegd, want vanmiddag checken we in bij Ecolux Hotel. We zijn stipt om 6u weer in park, het is dan 20 graden. Meteen bij binnenkomst zien we de leeuwen, een paar honderd meter vanaf waar ze gisteren zaten, ze liggen nu wat verder weg, dus we rijden door. Gisteren kreeg ik een handig middeltje tegen de muggen: een beetje Dettol met water en dan mixen in sprayflesje, werkt geweldig! We zien vandaag weer heel veel olifanten, kuddes met wildebeest impala’s, millipeds die over de weg kruipen, diverse grote roofvogels, aasgieren, vervet monkeys, korhaan, Franklins, en een hele groep hippo’s in de Sabie rivier. Het is om 9u al 25 graden en dit loopt vandaag op tot 28 graden. We gaan koffie drinken bij Lower Sabie camp; not dus, weer load shedding. Dan maar weer door naar Skukuza camp. We zien weer schildpadden en blue ball monkeys; die hebben echt azuurblauwe ballen! Vanuit Skukuza nemen we de route naar Malelane gate. Buiten een paar olifanten hebben we op deze route weinig gezien. Waarschijnlijk komt dit doordat het hard waait, wildlife houdt daar niet van en blijft dan meer schuilen. Via de snelweg rijden we terug naar Komatipoort, onderweg veel vrachtverkeer van en naar Mozambique, dat is hier maar 40 km vandaan. Dit is de regio waar, naast suikerriet, veel banana plantages zijn. Je ziet dat er witte plastic zakken om de bananen zitten, dat is om ze te beschermen tegen vogels etc. We hebben inmiddels ook begrepen waarom de staat van de dirt roads zo slecht is. Blijkt dat het contract met de huidige onderhoudsleverancier beëindigd is en die heeft er al maanden geleden de brui aan gegeven, dat kan hier allemaal. Pas in februari wordt er een nieuwe tender uitgezet! De logica daarvan snappen wij niet, in Nederland zouden wij al maanden van tevoren met een aanbesteding starten. We drinken wat bij de Marula padstal, van de vriend van Hannes, die we gisteren ontmoet hebben. Daarna rijden we naar Ecolux hotel waar we de laatste 3 dagen verblijven. Het is met recht luxe te noemen, prachtige kamer, zie foto’s. We hebben in voorgaande jaren al wel in het restaurant gegeten hier, dus we wisten wel dat het goed en netjes is, maar de kamer is mega! Er is ook een spa bij, dus daar gaan we morgen gebruik van maken. Hannes komt ons morgenvroeg om 04.30u ophalen voor een private game drive, dat was vorig jaar ook erg leuk, dus zin in! We dineren voortreffelijk in het hotel en zoeken daarna meteen ons bedje op, vroeg uit de veren!

1. Kees Van Doorn:
    20 januari 2024
    Nou, inderdaad prachtige wildlife voorgeschoteld gekregen, mooi optrekje dat laatste adres. Geniet er nog van.
  2. Hannie:
    20 januari 2024