Zuid Afrika 2024

21 januari 2024 - Komatiepoort, Zuid-Afrika

21-01-2024: we hebben vanochtend ‘uitgeslapen’ tot 7u, proberen om weer een beetje in het normale ritme te komen. Vooral omdat we maandag pas om 23.59 u vliegen. We organiseren de koffers opnieuw zodat we ze morgen meteen in de auto kunnen laden. Rustig genoten van een ontbijtje en daarna relaxen aan het zwembad, beetje lezen en luieren. Rond 11u rijden we naar Rudi zijn padstal om koffie te drinken, hij is echter gesloten omdat het zondag is. Dan gaan we naar het Stoep Cafe, schuin tegenover Tambarina. Zij zijn als enige open. Het is vandaag zondag, dus op de supermarkt na, is alles dicht. Zondag is hier echt familiedag, elkaar opzoeken, braaien, drinken en morgen weer verder. Van de week vertelde iemand dat de benzine hier 4 cent duurder zou worden. Toen wij vertelden wat een liter benzine in Nederland kost, barstte hij in lachen uit en zei: “daarom fietst iedereen bij jullie!” Geweldig! Een van die vogelaars die er gisteren bij was, hield via een app bij welk vogeltje hij gezien had, bleek dat we tijdens die game drive maar lieft 96 soorten hebben gezien! Na de koffie strijken we weer bij het zwembad neer, het is vandaag meer dan 30 graden, dus veel splashen. Als  ‘lunch’ delen we een bordje nacho’s want vanavond komt Hannes met zijn vrouw Annelies, hier eten op onze uitnodiging. Het is erg gezellig, we wisselen allerlei verhalen uit. Zijn twee zoons komen nog even langs om onze wildcard terug te brengen, die lag nog in de jeep. Hannes vertelt over Niels, de ranger die we deze week ontmoet hebben. Hij werk al 29 jaar in de regio Crocodile Bridge, begeleidt samen met Hannes diverse volunteer programma’s en hij leidt het dehorning project in het Krugerpark. Rond deze tijd van het jaar zie je op verschillende plekken waar je je auto kunt parkeren, bordjes met “beware of the falling seeds”. Ik weet nog dat ik de eerste keer dacht ‘hoezo moet je oppasen voor vallende zaadjes?’ Totdat ik naar boven in de boom keek en daar zaaddozen zag hangen van zo’n 40-50 cm! Het is verbazingwekkend hoe onze tijdsbeleving is in het Kruger. Voor ons gevoel vliegt de tijd om, we rijden per dag zo’n 11-12 uur rond en dat voelt helemaal niet zo; een werkdag duurt langer! We hebben uiteindelijk een hele gezellige avond met Hannes en Annelies, vergezeld van lekker eten en wijn en kunnen hiermee onze vakantie prima afsluiten!

1. Kees:
    22 januari 2024
    Nou jongelui, het zit er weer op, was meer dan de moeite waard. Mooi dat jullie hebben genoten, dan vliegt de tijd idd. Goede reis en tot “ snel”
  2. Paul:
    23 januari 2024
    Prachtige indrukken, foto's en meegelezen alsof je er 'live' bij bent. Sterkte met de re-integratie in het Neerlands bestaan :)

Jouw reactie