Zuid Afrika 2024

22 januari 2024 - Johannesburg, Zuid-Afrika

22-01-2024: Om 8u werden we wakker. Eerst een frisse douche en dan naar het ontbijt. Praatje gemaakt met het koppel dat hier de zaak managet. We genieten nog een uurtje van het zwembad, lezen en bakkie doen. Daarna gaan we omkleden en de auto inladen. Nog even de rekening van afgelopen 3 dagen betaald. Het kost echt niks hier in ZA, goed eten en heerlijke wijnen! Voordat we richting Jo’burg rijden stoppen we bij een bouwcenter om schaduw netdoek mee te nemen, 6m bij 3m kost hier net zoveel als 1 vierkante meter in NL! Rond 11.30 rijden we aan richting Jo’burg, een rit van ongeveer 5,5 uur. Het is intussen alweer 33 graden. De fruitbomen die we deze week zagen, blijken macademia noten te zijn. Het is erg rustig op de weg, we kunnen dus lekker doorrijden. Op zo’n 250 km van Jo’burg zakt de temperatuur 10 graden en regent het een beetje. Even later breekt de hel los en krijgen we een onweer, de ruitenwissers kunnen het niet bijhouden! Donder en bliksem wisselen elkaar af tegen de donkere lucht. De temperatuur is inmiddels gezakt naar 12 graden; kunnen we vast wennen voor NL! We stoppen bij een benzinepomp voor toilet en koffie. Jules moet zo hoognodig dat hij de bui trotseert! Ik wacht wel ff tot het minder wordt. Even later komt hij met een plu aanlopen, hoe galant! Pitstop, bakkie koffie en iets warms te eten, dan wagen we ons de weg weer op. Als de regen voorbij is, is het binnen no-time weer 31 graden! We stoppen bij een grote mall in Kempton Park, daar blijken ze zelfs een indoor ijsbaan te hebben! Ik had rondom Kaapstad van die leuke kleine potjies gezien, maar toen niet gekocht omdat Jules zich druk maakte over de kilo’s die we mogen meenemen; hij wist toen nog niet dat we business class zouden vliegen. Dus heb ik ze toen niet gekocht. Achteraf spijt van natuurlijk, dus wij in en rondom Kruger op zoek naar de potjies. Nou, nergens dus, ze keken ons zelfs vreemd aan toen we erom vroegen! Dus in deze grote mall naar de Checkers, die was van het formaat Sligro en had werkelijk alles, en tot mijn grote vreugde ook precies de potjies die ik zocht! Meteen gekocht en ook een nieuwe boardcase, de mijn begeeft het zowat. En dan kunnen we de potjies makkelijk meenemen. Bij de businessclass mag je nl per persoon 2 koffers van max 30 kg meenemen! Wij hebben er ieder eentje van 22 kg, haha! Bij een sportzaak is het uitverkoop en daar scoren we nog een paar mooie schoenen en slippers voor Jules, outdoor sandalen voor mij en Jukes vindt ook nog een leuke zonnebril. We eten een klein hapje bij de Spur, gelukkig hadden ze ook salade. Straks kunnen we lekker eten in de business lounge en het vliegtuig. Terwijl wij zaten te eten bij de Spur, konden we genieten van de ijsjockey training op de ijsbaan ernaast. Hierna hebben we de auto ingeleverd; het is maar goed dat hij niet op de brug gaat, want hij is aardig ‘mishandeld’! Eergisteren nog miste Jules een hoge drempel en sjeesde er met volle snelheid overheen. We werden zowat gelanceerd en de auto klapte flink op z’n carrosserie! Gelukkig was de buitenkant oké. Daarna ingecheckt en naar de business lounge gegaan. Ik weet niet of ik het al had vermeld, maar als verrassing voor Jules reizen we business class terug, heeft hij dat ook een keer meegemaakt! In de business lounge installeren we ons in de luie banken en bestellen een drankje, vergezeld van een bordje kaas. De rest vul ik morgen aan als we geland zijn.

1. Linda:
    22 januari 2024
    Goede vlucht terug!!
  2. Golande:
    23 januari 2024
    Leuke verassing voor Jules! Goede vlucht terug naar ons koude kikkerlandje.

Jouw reactie