Zuid Afrika 2024

15 januari 2024 - Krugerpark, Zuid-Afrika

15-01-2024: 1e dag Krugerpark! We hebben de wekker om 05.15u gezet en we krijgen van de Bakkertjes een ontbijtje mee om onderweg op te eten, superlief. Bij de gate eerst even inchecken, omdat we 2 nachten blijven slapen in het park. Ik heb vooraf een Wildcard gekocht, daarmee heb je onbeperkt toegang voor een jaar lang, dus dat halen we er wel uit. Het is rond 7 u al 27 graden! Een selectie van wat we allemaal zien: grote visarend, reiger, impala’s, zebra’s, olifanten en buffels die heerlijk in het water bezig zijn bij Erfplaas. We zijn de gate bij Phalaborwa ingegaan en rijden naar Letaba, het eerste camp op de weg. Op de H9 zien we een grote kudde olifanten, in het water zwemt een grote krokodil. Ook zien en horen we de hippo’s. De 1e stop is Letaba met een prachtig uitzicht op de rivier. Hier pakken we een cappuccino en vers water, dat kun je niet genoeg hebben met dit weer! Onderweg zien we dat zowat alle dirt roads zijn afgesloten, dit ivm de regen van afgelopen periode. Pech voor ons, wat dat zijn nou net de routes die wij graag nemen, afgelegen en dus meer kans op wild. We zien links en recht idd veel water voor deze tijd van het jaar, we moeten ergens zelfs door laagstaand water heenrijden. We zien nog hornbills, waterbuck, nyala’s, een steenbokkie en op een gegeven moment zien we een hele grote vogel in het gras bij een struikje schuilen. Dit is geen secretary bird, nadat we het opgezocht hebben blijkt het een Kori Trap te zijn, ook wel Kori Bustard genoemd. Dit is de grootste vliegende vogel van Zuid Afrika. Hij weegt bijna 20 kg, dus vliegen doet hij alleen als het echt nodig is. Een eindje verderop ontwaren we er nog een. De naam Trap betekent lopen, omdat deze vogel voornamelijk loopt. Rond 12 u is het al 36 graden en later loopt hst nog op tot 37 graden. We lezen ergens dat de gevoelstemperatuur nog hoger is! Wat ben ik blij met mijn coolingsjaaltje van Decathlon; echte uitvinding. Je maakt hem goed nat en dan blijft hij wel 2 uur koelen. Dat heb ik echt nodig omdat bij mij de warmte zicht ophoopt in mijn hoofd en ik dus niet meer kan afkoelen. De 2e stop is bij Olifants, ook aan de rivier, alwaar we vannacht ook gaan slapen in een rondawel. Na een lichte lunch rijden we nog een uur of 2, we moeten nl voor 17.30 uur in het camp zijn, anders kom je niet meer binnen. We zien onderweg nog een kudde olifanten in net water, baboons en warthogs met kleintjes, zo koddig! Wat ons vandaag is opgevallen, ks dat we in de eerste 2-3 uur al meer olifanten hebben gezien dan andere keren de hele trip! We zijn dus benieuwd wat morgen gaat brengen. Omdat hier de poort al om 04.30 uur opengaat, besluiten we daarvan gebruik te maken; het is zo vroeg nog heerlijk koel. Na terugkomst een frisse douche en even zonder iets aan in de airco liggen, je raakt bijna niet afgekoeld. Niet dat het veel zin heeft, want zo gauw we naar het restaurant lopen, gaan we de plakkende hitte weer in. Als de zon ondergaat en de schemering treedt in, komen er ineens een paar honderd vleermuizen uitvliegen, klaar voor de jacht. Schitteren om te zien hoe ze in het avondrood wegvliegen. Met tevreden gevulde buikjes gaan we bijtijds naar bed.