Zuid Afrika 2024

14 januari 2024 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

14-01-2024: Na een frisse douche naar het restaurant voor ontbijt. Je hebt hier een prachtig uitzicht over de trout-vijver. Fly fishing is hier de lokale sport en bij bijna ieder ontbijtgerecht zit verse of smoked trout! Moet er niet aan denken op nuchtere maag. Wij bestellen een gewoon omeletje, wat hier kennelijk niet gewoon is. Want ze komen terug met een omelette die bijna niet meer op het grote bord past, gevuld met bacon, ui, tomaat, champignons en kaas! Uhhh dit is niet wat we hadden besteld; ik word dan ook vreemd aangekeken als ik uitleg wat ik bedoel. Ze komt nog eens terug om weer te checken of ik echt alleen maar eieren wil! Ik bevestig dat en je ziet haar denken “dat mens is niet normaal hoor”…. Even later krijg ik mijn omelet en wat denk je? Formaat van minstens 5 eieren, haha! De helft neem ik dus maar mee in een box, daar maken we in de hoofdstraat wel iemand blij mee, daar lopen veel arme venters. Bij het ontbijt raken we aan de praat met een Zuid Afrikaanse moeder en haar dochter. Van hun krijgen we een tip over een mooie lodge in de Drakensbergen, die route willen we nl ook nog een keer doen. Ik heb nieuwe slippers moeten kopen omdat van eentje de zool helemaal doorgescheurd was. De route van Dullstroom tot ver na Lydenburg is horrible, wat een potholes! Het lijkt wel zo’n computergame waarbij je alles op je pad moet ontwijken. Er zitten potholes bij van ruim een meter doorsnee en zo diep dat je wiel er driekwart inzakt! Als dat gebeurt, kom je er niet meer uit, dus vooral rustig gereden zodat je ze op tijd ziet. Onderweg loopt de temperatuur aardig op, zelfs in de bergen is het al 27 graden vanochtend. Onderweg een prachtige roofvogel gezien die op een paaltje langs de weg op z’n gemakje zat rond te kijken. Het is een goede dag om te rijden vandaag, zondag, weinig verkeer dus we kunnen goed doorrijden. Als we in de bergen uit de Strijdomtunnel komen, zien we onderaan de bergen de Blyde River stromen, het water is nu echt chocoladebruin, dat hebben we nog nooit zo gezien! In Hoedspruit stoppen we voor koffie en bij de super halen we wat yoghurt en water voor morgenvroeg, want we gaan al vroeg het Krugerpark in, 6.00 u dus geen ontbijt. Hierna rijden we door naar Phalaborwa, alwaar we 1 nacht bij Bakker b&b verblijven, dit zit naast Sefapane vlakbij de ingang van het Kruger. We hebben al een paar keer bij hen overnacht, weten dus dat het prima is voor een nachtje. Onderweg zagen we langs de fence al een aantal grazende kudu’s. Het wild in het Krugerpark kan tot hier vrij rondlopen, dus grote kans dat je wat ziet. We willen halverwege bij de Three Bridges wat gaan drinken, dat ligt prachtig aan de rivier. Als we daar aankomen zien we de hippo’s al in het water liggen. Omdat het zondag is speelt er live muziek, heel hard, en is het te druk. Dus we besluiten door te rijden. Als we bij de Bakkertjes aankomen installeren we ons eerst en rijden daarna naar Sefapane. Gaan we lekker aan het zwembad liggen, het is inmiddels 33 graden met een luchtvochtigheid van 80%. Dat zijn we niet gewend van hier, maar ze hebben hier afgelopen tijd ook best veel regen gehad, wat niet normaal is voor deze periode. Dit verklaart ook het bruine water van de rivier. Met een lekker drankje gaan we aan het zwembad liggen en gelukkig steekt er even later een zacht windje op. Dit houden we wel vol tot etenstijd! We blijven nl hier eten omdat we weten hoe goed het hier is! Wat ons afgelopen dagen is opgevallen, is dat zelfs in heel goede zaken bepaald bier en wijn op is. Dat zijn we niet gewend, teken dat het niet zo goed gaat? Na een wederom een heerlijk diner duiken we ons bedje in en gaan we alvast dromen van de wildlife!