Zuid Afrika 2024

13 januari 2024 - Dullstroom, Zuid-Afrika

13-01-2024: Vandaag een wat korter verhaal omdat we van Kaapstad naar Johannesburg vliegen en dan naar Dullstroom rijden, dus vooral onderweg. Vanochtend om 06.10 opgestaan, de auto ingepakt en op weg naar Cape Town airport. Eerst de auto nog ff aftanken voordat we die inleveren. Goed dat we de koffers verdeeld en gewogen hadden, want een ander stel moest bijbetalen omdat ze samen 5 kg teveel hadden! Wij kunnen vlot door en strijken neer bij Mugg & Bean voor een lekkere cappuccino. Ze gebruiken hier inmiddels ook overal amandel- of havermelk, dat vind ik lekkerder. Met name de amandelmelk zorgt voor een romig effect, in tegenstelling tot gewone melk, daar wordt het altijd zo waterig van. Onze gastvrouw had gisteren netjes 2 yoghurtjes en muffins klaargezet voor ons om mee te nemen, dus dat yoghurtje gaat er nu wel in. We lopen even langs de geijkte toeristische winkeltjes (same shit, different location!) Nog kwartiertje gelezen en toen konden we al boarden. Nadat we de koffers hebben opgehaald, lopen we naar de car rentals. Jules regelt altijd de autohuur en voor het Krugerpark huren we altijd een automaat, dat rijdt wat relaxter; veel stoppen, weer optrekken etc. Bij het instappen zien we dat het een schakelbak is, dus terug. Wat blijkt, Jules heeft deze ook echt gereserveerd; niets voor hem, hij is altijd zo precies! Was vast aan vakantie toe;-). We vragen of we hem nog kunnen upgraden naar een automaat, maar het enige wat beschikbaar is, is een luxe suv voor bijna € 600,- extra. Laat dan maar zitten… da’s wel een heel groot verschil! Onderweg trekt er bewolking op en in de verte zien we het flink bliksemen, het bereikt ons echter niet op een paar druppels na. Aangekomen in Dullstroom zien we dat het hier wel even flink geregend heeft. We komen een vrachtwagen tegen met daarin een hele hoop varkens. Niet met als in Nederland dat ze allemaal in hun eigen hokje zitten, maar gewoon allemaal bij elkaar, een gekrioel dus. Eentje ziet er nog kans om op een vrouwtje te klimmen en zijn ‘punt’ te zetten, dit is zeer waarschijnlijk zijn laatste nummertje geweest! Het is inmiddels 15u geweest, dus als ‘lunch’ delen we samen een hamburger. Daarna lopen we door de hoofdstraat waar allerlei winkeltjes en restaurantjes zitten. Nog wat leuke cadeautjes op de kop getikt en vervolgens rijden we naar ons adresje voor deze nacht. Dit blijkt een prachtige oude farm te zijn aan het water, met mooie huisjes en ook de oude stallen zijomgebouwd tot kamers, waarin alle comfort te vinden is, tot en met elektrische dekens en verwarming. Nou, die zullen we niet nodig hebben, eerder dat we het dekbed eruit halen en alleen onder de overtrek slapen.
In de bar drinken we een lekker wijntje en onder het genot daarvan wordt dit blog geschreven. We eten in het restaurant van de lodge, een heerlijke curry in een potjie en gaan daarna redelijk bijtijds naar bed.