Zuid Afrika 2024

6 januari 2024 - Kaapstad, Zuid-Afrika

06-01-2024: Gisteravond koelde het snel af met de koude wind, dus uiteindelijk hebben we toch ons vest aan gedaan. Vanochtend scheen de zon alweer volop en zijn we na het ontbijt naar het Two Oceans aquarium gegaan. De naam is dankzij de twee oceanen die hier bij elkaar komen. Dit is echt een prachtig aquarium, nog nooit zoiets moois gezien, helder water, goed onderhouden en uitgebreide info. Je loopt er zo een paar uur rond. Helaas is het bijna onmogelijk om door de ramen een goede foto te maken. De grote haai die voorbij kwam zwemmen was echt indrukwekkend met al die tanden! Naast het aquarium ligt de WaterShed hal, dat is ook de moeite. Hier zitten allerlei luxe winkeltjes, van sieraden tot mode tot local art. Deze hal loopt helemaal door tot V&A. We zijn vervolgens naar Houtbaai gereden waar we weer een koffie met wat lekkers hebben gepakt bij de Coffee roastery, alwaar we een paar dagen geleden ook waren. Lekkere almond met sinaasappel spongecake en voor Jules, het chocolademonster, een soort chocolate brownie, vult goed! Dit is dus tevens onze lunch vandaag! We besluiten via de Chapmans Peak route te rijden, een route met de meest prachtige uitzichten over de oceaan en bergen, omdat je ook heel hoog komt. In Noordhoek stoppen we bij het strand, het meest brede strand dat we ooit gezien hebben, en maken daar een wandeling. Hier liggen echt grote schelpen, dus er gaan er een paar mee terug. En ja, voor de kenners onder ons, ik neem bij ieder strand weer wat zand mee voor de verzameling! Door naar Fishhoek waar we ook even bij het strand kijken. Het is hier echter megadruk, dus na een flesje water door naar Muizenberg, met die gekleurde strandhuisjes. Onderweg komen we door Kalkbay, daar heb je ook leuke winkeltjes en terrasjes, maar omdat het zo druk is, midden op de dag, geen parkeerplek! Ook in Muizenberg is het druk, dus we besluiten het strand hier over te slaan en rijden naar Groot Constantia voor een heerlijk glas koele wijn bij het Botanicum restaurant. Lekker onder een grote boom, met zacht windje! Nu de ergste hitte voorbij is, pakken we nog een uurtje strand bij Houtbaai. Onderweg daar naar toe hebben we file!!! Hoe dat zo? Een half uur later komen we bij een rotonde, staat daar een verkeersontregelaar! Kan het niet anders noemen, niks te doen, hoezo ga je dan mensen stoppen of laten doorrijden? Zal wel iets Zuid Afrikaans zijn wat wij niet snappen! Bij Houtbaai ontdekken we dat daar de weg een stukje is afgezet, daar was al dit drama voor! Na een uurtje strand rijden we weer terug naar Kaapstad en gaan we meteen door naar ons restaurant voor vanavond, Yindees, Thais restaurant dat zeer goede recensies krijgt. Nou dat zijn ze ook zeker waard, naast de vriendelijkheid serveren ze heerlijk eten, met gelukkig veel groente en het ziet er ook nog eens prachtig uit. Vooraf wordt netjes gevraagd hoe mild of pittig je het wilt hebben, genieten dus. We gaan uiteindelijk goed gevuld en geheel voldaan terug richting hotel.