Zuid Afrika 2024

5 januari 2024 - Kaapstad, Zuid-Afrika

05-01-2024: We hadden de wekker op 8u gezet omdat we naar het strand bij Camps Bay willen gaan. Om te voorkomen dat er geen parkeerplek meer is gaan we in de ochtend. Als we ‘s ochtend buiten kijken zien we dat het bewolkt is, weeronline geeft aan dat het vanmiddag pas opentrekt. Dus besluiten we om na het ontbijt naar the Old Biscuit Mill te gaan, die is op vrijdag ook open. Daar aangekomen blijkt dat de winkeltjes wel open zijn, maar de marktkraampjes en bekende foodmarket zijn er alleen op zaterdag; dat is veel leuker, al die bedrijvigheid! In een art-winkeltje raken we aan de praat met de eigenaar, een Portugees die in Mozambique is opgegroeid en na het vallen van de kolonialisatie is zijn familie gevlucht naar Zuid Afrika. Hij is arts en gedeeltelijk gepensioneerd, gepassioneerd schilder en daarmee deze winkel begonnen. Na verloop van tijd kwam er allerlei andere kunst en local art bij. We geven hem een sleutelhanger met twee Delftsblauwe klompjes. Die kent hij vertelt hij, van Andre Rieu zijn concert in Israel, daar hadden de achtergrond zangeressen bij de start Hollandse klederdracht aan met klompen! Grappig, dat verwacht je toch niet hier, iemand die Rieu kent. Als ‘tegenprestatie’ mogen we van hem iets uitzoeken, hoe aardig! Inmiddels is de zon doorgekomen en rijden we alsnog naar Camps Bay, eerst lekker bakkie doen bij Cafe Caprice, tegenover de grote stoelen (weet je nog Jade!). Er staat inmiddels ook een prachtige sculptuur, zie foto. Terwijl we op het terras zitten komen er 10 vintage Cobra’s voorbij, vast een clubje. En even later zien we 3 oude motoren met zijspan, waarin ook alleen maar senioren zitten! We pakken twee strandbedjes en installeren ons recht voor de zee. Door de wind heb je niet in de gaten hoe warm het is, dus we moeten oppassen dat we niet teveel zon ineens krijgen. Af en toe even lekker splashen in de branding, die is zo sterk dat je voelt dat je meegetrokken wordt. Na een lekkere lunch bij ZenZo rijden we naar de Company Gardens, maar eerlijk gezegd valt dit ons een beetje tegen. Wel leuk zijn de eekhoorns hier, die zijn bijna tam. We komen zelfs een albino-exemplaar tegen! Teruggekomen in het hotel eerst een frisse Mojito en biertje. Daarna het zand er weer afdouchen. We besluiten vanavond sushi te gaan eten bij Harbour House restaurant bovenin (met goede herinnering aan Bram vd Boogaard!). Je hebt hier een schitterend uitzicht over al het volk op V&A Waterfront, dus heerlijk mensen kijken! We scoren voor de kleinkids nog een paar van die leuke autootjes die ze maken van gerecycelde blikjes, die vonden ze zo leuk. Bij het ontbijt neem ik telkens wat extra’s mee, muffins en flapjacks, in een servetje. Die geven we telkens af aan zwervende mensen, daar zijn ze heel blij mee; er zijn minder zwervers dan vorig jaar, maar wel triest om te zien.

1. Golande:
    6 januari 2024
    Zo te lezen een heerlijk ontspannen dagje! Genieten!