Zuid Afrika 2024

7 januari 2024 - Hermanus, Zuid-Afrika

07-01-2024: Na weer een lekker ontbijtje hebben we de koffers gepakt en zijn we op weg gegaan. Eerst nog door Bo Kaap gereden, de slavenwijk met die mooie gekleurde huisjes. Daar zagen we dat ze opnames voor een film aan het maken waren. Vervolgens op weg naar Hermanus, alwaar we 2 nachten blijven. Onderweg in de bergen is het bewolkt en even later hebben we kort wat miezerregen. Hopelijk is dit geen voorbode, want vorig jaar was het zo slecht en zoveel regen dat we toen geannuleerd hebben. En dat zou echt jammer zijn want het is zo’n leuk plaatsje. Onderweg getankt en in Hermanus aangekomen gaan we eerst voor een bakkie bij Fusion op het plein. Daar bestellen we een lekkere carrot cake bij, die is hier heerlijk. Omdat we inmiddels weten dat de porties hier giga zijn, delen we 1 stuk samen; dat is maar goed ook want het is een xxl-versie!  Op het centrale plein, waar veel restaurants zitten is het heel erg druk, zondagmiddag en vakantie! Veel Zuid Afrikaanse families nemen het er dan van. Wij zoeken de zijstraatjes op, waar prachtige galeries zitten en mooie winkeltjes. Op zondag gaat alles om 15u dicht, dus morgen verder kijken. We rijden naar Grotto Beach en lopen daar een stuk over het strand. Daar verzamelen we wat mooie grote schelpen. Hier zit ook een bekend restaurant, Dutchie’s, wat gerund wordt door Nederlanders. Op de kaart vind je dan ook bitterballen en erwtensoep! Wij gaan voor een goed glas wijn en heerlijke bruschetta, op een aparte manier klaargemaakt: pesto en daarbovenop gemarineerde tomaatjes en gecaramelliseerde uitjes, erg lekker. Bij het Harbour House Hotel worden we netjes naar de ondergrondse parking begeleid en vervolgens worden onze koffers naar de kamer gebracht. Dit blijkt een luxe kamer te zijn, met tussen het slaapgedeelte en de badkamer een open scheiding waarin een bad staat, zie foto’s; apart en mooi! Als we geïnstalleerd zijn, lopen we naar een terrasje voor een glaasje wijn met onion rings, even de eerste ‘honger’ stillen! Dan lopen we langs de zee een pad af, wat mooi langs de klippen leidt. Daar komen we klipdassies tegen, die helemaal niet schuw zijn. Als we op een bankje gaan zitten gaan ze op hun gemak recht voor onze neus aan de slag met produceren van nageslacht! We eten bij Oceans Basket, beroemd om hun heerlijke verse garnalen, die nemen wij dan ook! Jules ‘verzamelt’ een hele stapel servetjes, die zijn echt leuk met visjes erop! De avond wordt afgesloten met een ‘avontuur’ dat voor de nodige slappe lacht heeft gezorgd, maar wat ik hier maar niet zal vastleggen!!!

1. Sabrina:
    7 januari 2024
    Lekker luxe, mooi hoor! Geniet er lekker van samen :)