Zuid Afrika 2024

11 januari 2024 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

11-01-2024: Na het ontbijt zijn we van kamer gewisseld, hoewel minder wind hadden we toch nog een rammelend raam, erg irritant. Nu zitten we aan de achterzijde aan de tuin, beschut en minder wind. Hopelijk slapen we vannacht goed! Hierna zijn we het dorp ingelopen en hebben we bij het winkeltje gekeken waar ik ooit een rood/roze froezelsjaal heb gekocht, zie foto. Deze sjaal is op onverklaarbare wijze verdwenen, dus als iemand hem te leen heeft, hoor ik dat graag! Ze hadden er nog wel eentje maar niet zo mooi als die andere! De dame die ze maakte is overleden, dus bestellen is geen optie. Nog wat leuke winkeltjes bezocht, veel kunst en local art en 2 giraffen gekocht op verzoek van Evy & Bob. Daarna een bakkie gedaan en in Zuid Afrikaans tempo terug geslenterd, het is namelijk inmiddels alweer 35 graden! Aan het begin van de middag rijden we naar Skilpadvlei voor een wine tasting/lunch. Gaby en haar vrienden komen zaterdag hier aan, zij hebben hier een huisje gehuurd. We hebben voor hen een verrassing geregeld! Nu maar hopen dat het lukt, want ze konden haar reservering niet vinden! Na weer een heerlijke lunch nemen we de rest van de fles wijn mee, die pakken we vanmiddag aan het zwembad nog wel! Bijna iedere dag is er wel weer 1of 2 keer load shedding; de overheid draait dan de energiekraan dicht, zogenaamd om de beperkte voorraad goed te verdelen. Maar wij weten inmiddels beter, politics en keep them stupid! Triest hoor. De ‘betere’ klasse heeft wel backups zoals generator, maar veel minder bedeelde mensen hebben dan gewoon pech. De rest van de middag hebben we luierend en lezend bij het zwembad doorgebracht; het is echt opdrogen en dan weer erin, zo warm! Maar we klagen niet, dit tempo bevalt ons prima. Wat ons telkens weer verbaast is de enorme hoffelijkheid en vriendelijkheid van de mensen hier, of je nu in een restaurant, winkel komt of op straat. Auto’s stoppen om je te laten oversteken of je voor te laten gaan, in Nederland rijden ze je gewoon van je sokken! Ook al ken je hier niemand, in het voorbij gaan word je vriendelijk begroet. We hadden voor vandaag gereserveerd bij De Volkskombuis, mooi oud gebouw met prachtige tuin, alwaar we dan ook hebben gezeten. Weer voortreffelijk gegeten, pizza op z’n Afrikaans uit de houtoven en we sluiten af met een lekkere Amarula.

1. Marlies Gerrits:
    14 januari 2024
    Wat een bijzondere pizza..