Zuid Afrika 2024

10 januari 2024 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

10-01-2024: We hebben een slechte nacht gehad doordat een van de ramen steeds rammelde door de wind. Het si zo’n ouderwets schuifraam wat je omhoog en omlaag kunt doen, dus vastzetten oid was geen optie. Vandaag maar even klagen bij de eigenaresse. Mag de pret verde niet drukken. Er werd een fantastisch ontbijt geserveerd met alles erop en eraan. Ze kijken altijd heel verbaasd als wij zeggen dat we allen yoghurt hoeven of een simpel roereitje zonder iets erbij! Ff een shirtje gewassen en dat voor de raam gehangen, met die wind is het binnen no-time droog, lekker makkelijk. Hierna zijn we naar de botanische tuin gewandeld, dit is een onderdeel van de Stellenbosch university. Zij doen onderzoek en houden het ook bij. Er is bijv een apart kruidendeel, waterplanten, bonsais, exotische planten etc. Erg mooi en ook leuk aangelegd met allerlei wandelpaadjes. Het is intussen al 35 graden, dus wandelen onder de bomen is wel fijn. We liepen zo de botanische tuin in en halverwege stond een hokje met een bewaker erin. Die groet ons netjes en we willen doorlopen. Hij zegt iets wat ik niet verstond dus ik loop naar hem toe en vraag of we entree moeten betalen, want meestal is dat meteen bij de ingang. Ja zegt hij met een lachje. Ja, daar trappen wij dus niet in, failed voor de corruption test! Dus wij lopen door. Ergens verderop komen we erachter dat er toch betaald moet worden, weliswaar maar € 0,75 omgerekend! We hebben toch maar braaf nog even wat geld afgeven ;-). Daarna lopen we door naar het centrum en kijken binnen bij een galerie met prachtige schilderijen van de wilde dieren, way beyond our paygrade! Bakkie koffie gedronken en weer heerlijk mensen kijken, er komt wat voorbij hoor.zo loopt er een vrouwtje wel 10x voorbij, en maar op en neer, en ze praat de hele tijd druk tegen zichzelf, al gebarend; je kunt het maar druk hebben met jezelf! Na enige tijd besluiten we de auto op te halen en rijden we naar wijn estate Delaire Graff, onze absolute favoriet! Daar genieten we van een wijnproeverij met een plate van kaas en charcuterie, als lunch. Beter kan het niet, het uitzicht is echt geweldig. Op het toilet hebben ze een serie heerlijke handwash en handlotion, weet je nog Jade? De rest van de middag brengen we door in de tuin van ons guesthouse, waar ook een zwembad bij zit, dat is met deze temperaturen wel welkom! Na wat lezen, doezelen en plonzen in het water, kleden we ons rond 19u om en lopen naar het centrum om te kijken waar we willen eten. Voor morgen hebben we nl al gereserveerd bij De Volkskombuis; daar waren we vorig jaar met Gaby en dat was erg goed. Vanavond belanden we bij Het Wijnhuis aan 11 Andringastreet. dat blijkt een schot in de roos te zijn, zie foto’s. We zitten in de binnentuin, een erg knus plekje. Mijn beef tagliata smelt op de tong en Jules heeft een Sechzuan beef op een bedje van dunne mie. Lekkerste eten wat we tot nu toe op hebben hier! We sluiten af met lekker geflambeerde ananas met kokosroom, jammie! Tis goed dat we een stukje terug moeten lopen, zodat de maaltijd kan zakken.

1. Mari:
    11 januari 2024
    Net als voorgaande dagen een mooi verhaal van jullie belevenissen.
    Mooie foto's!!
    Geniet ervan.