Karma: change of plans

21 januari 2018 - Groot Drakenstein, Zuid-Afrika

Deze keer een verhaal over 2 dagen. Tijdens onze laatste nacht in Swellendam, eergisteren, begon het te regenen. Goed voor de natuur, want die had het broodnodig. Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Hermanus, goede timing want het zou 3 dagen regenen in Swellendam. Onderweg valt het ons telkens op hoe goed hier de wegen zijn, ook al rijd je in the middle of nowwhere of in de bergen! En toen kwan karma voorbij: wat doen we als het de komende 3 dagen ook in Hermanus regent, vraag ik aan Jules? Ach, dat is aan de andere kant van de bergen en ligt direct aan zee, dus daar waait het wel open. Afijn, aangekomen in Hermanus eerst maar eens een bakkie koffie scoren. Gevraagd of ik daar even op de wifi kon en het weer gecheckt. En, wat denk je? Inderdaad, de komende 3 dagen regen!!! Meteen Stellenbosch en Franschhoek gecheckt, want daar gaan we de laatste 2 dagen naar toe. Prima weer, 31 graden. Dus meteen de B&B gebeld of we eerder kunnen komen en ja dat kan. We moeten voor de 1e nacht dan wel in een andere kamer voordat we in die van ons kunnen. Nou geen probleem, als t maar niet regent! Na de koffie dus weer doorgereden naar Franschhoek. Onderweg onze 1e politiecontrole gehad: just a routine traffic control sir, dus gelukkig geen onderhandelingen met ‘kraaltjes en spiegeltjes’ deze keer. Konden meteen door. Wel denken ze hier dat bij ons de banen voor het oprapen liggen, het leek deze politieman ook wel wat om in Nederland te komen werken! Toen we hem vertelden wat het bij ons zo ongeveer kost en dat het zo koud is, hoefde hij niet meer! Onderweg komen we in de bergen een hele familie baboons tegen, op zoek naar eten. Hou je ramen maar dicht als je die ziet, want dat zijn echt brutale lelijkerds.

Aangekomen bij de B&B blijkt dit een echt prachtig landgoed (8ha) te zijn met daarop een historisch landhuis met diverse bijgebouwen en een prachtige tuin. We slapen eerst een nachtje in de garden room in een apart gebouw. Voor de rest van de nachten krijgen we voor dezelfde prijs als onze boeking, een upgrade naar de grootste kamer in het huis zelf op de 1e verdieping. Nou, groot is niet teveel gezegd! Het blijkt de oude ‘nursery’ te zijn, met in de daarnaastgelegen kamer een gigantische badkamer. Ons bed is kingsize XXL, we moeten bijna op zoek naar elkaar als we daarin liggen! Dus je hoort ons niet klagen. Zeker als we verderop in de tuin ook nog eens een zwembad ontdekken, met ligstoelen en handdoekenservice. Genieten dus.

Wij hadden voordat we op vakantie gingen gekeken of we naar Amazink zouden kunnen gaan. Dat is een dinner/musical show door lokale mensen uit het township Khayamandi, net buiten Stellenbosch. Zij studeren allemaal iets van muziek/drama aan de universiteit hier. En met de opbrengsten wordt ook weer het township gesteund. Omdat we hier een aantal jaren geleden al eerder waren geweest, wisten we hoe goed dit is. Echter via internet bleek dat ze ons 1e weekend nog Kerstvakantie hadden en het 2e weekend zouden we dus in Hermanus zitten en dat is te ver weg en gevaarlijk in het donker om ‘s avonds laat nog terug te rijden. Dus we hadden ons er maar bij neergelegd dat we Amazink deze keer helaas niet konden zien. Echter karma had er nu voor gezorgd dat we nu eerder terug zijn in Stellenbosch, dus konden we, jippie, wel naar Amazink. En genoten dat we weer hebben. Ik probeer straks opnieuw een filmpje te uploaden, want gisteren lukte dat niet. Bij deze show kun je echt geen 10 sec stilzitten, zo heerlijk swingt het! Tot onze verbazing zagen wij op een gegeven moment aan een andere tafel een oudere man zitten die warempel in slaap gevallen was! Hoe krijg je dat voor elkaar met die muziek... geheel voldaan gingen wij dus ons bedje in.

De volgende ochtend komen we bij het ontbijt, blijken ze wel 10varianten van ontbijtei te hebben, wow, dan wordt kiezen moeilijk! Gelukkig blijven we hier nu 5 dgn. Na het ontbijt eerst een uurtje aan het zwembad doorgebracht, meer kan ook echt niet, zo warm en je verbrand waar je bij staat, of eigenlijk ligt, want door de wind lijkt het minder warm. Daarna besluiten we naar Franschhoek te rijden, dat is echt een sjiek stadje met veel historie en prachtige gebouwen. De winkeltjes zijn daar ook veel luxer, de prijzen uiteraard ook. Er blijkt weekendmarkt te zijn op een plein midden in het centrum waar echt van alles verkocht wordt. Van lokaal gemaakte handcraft producten, kunst, sieraden, potterie, tot eten toe! Lekker struinen, kijken en proeven dus. Valt ons oog ineens op een man: he, die kennen we toch?! Blijkt dat Peter Beekmans te zijn, alwaar we voor komende dinsdag mee afgesproken hebben om te gaan lunchen! Zo zie je maar weer, toeval bestaat niet. Gaby, zijn vrouw zit al aan een tafeltje te eten, dus wij schuiven aan. Peter en Gaby zijn de makers van dat leuke boekje met Zuid Afrikaanse woorden en uitdrukkingen. Toen wij 3 jr geleden door die olifant zijn aangevallen, hebben we dat boekje van hen cadeau gekregen. Bleek dat zij in Oisterwijk wonen en een aantal mnd per jaar in Zuid Afrika zitten. Omdat ze wisten dat wij nu weer gingen en zijzelf een week later ook zouden gaan, hadden ze ons alvast voor de lunch uitgenodigd! Leuk toch hoe dingen samen kunnen komen. Natuurlijk moesten we even mee naar het huis wat zij hadden gehuurd hier en hebben we onder het genot van een glaasje wijn al gezellig bijgekletst. En voor je het in de gaten hebt is de dag alweer om. Nog lekker in Franschhoek gegeten en moe ons bedje ingerold.

1. Cynthia:
    21 januari 2018
    Gelukkig bestaat er dus ook ‘good karma’! En broodnodige regen en een geweldig alternatief achter de hand. Ik zeg “je krijgt wat je verdient”
  2. Golande:
    21 januari 2018
    Fijn dat jullie de laatste dagen de regen kunnen ontwijken, ook al is die hard nodig daar! Enfin, veel te zien, leuke ontmoeting met de Nederlanders en een mooie accommodatie ! Bofferds! Geniet ervan , want het leven is maar kort!